Veelo Magazine
  • Home
  • Actueel
  • Inspiratie
  • Win!
  • #magda
  • Magazine
  • Nieuwsbrief
  • Contact
  • Fietsersbond
  • Vivocyclo
  • Bike to Work
  • Cycle Chic

Veelo Magazine

  • Home
  • Actueel
  • Inspiratie
  • Win!
  • #magda
  • Magazine
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Autoloze bestuurders.

10 april 2018
0
shares
DeelTweet

Tom Ysebaert, journalist op de binnenlandredactie van De Standaard.

 Vooruitgangsoptimisten leggen soms een aandoenlijk enthousiasme aan de dag. Nu verwachten ze alle heil van de zelfrijdende auto. Het algoritme zal een betere chauffeur zijn dan u en ik. Is nooit gestresseerd of moe of dronken. Je kunt die robotwagens collectief maken en permanent laten rondrijden als een soort publieke taxi. Er zullen minder wagens nodig zijn voor even veel verplaatsingen. Fantastisch toch? Als ze dan nog elektrisch rijden, kunnen ze het zonder schadelijke uitstoot.

De euforie doet me steevast denken aan deze slagzin: ‘we don’t need driverless cars, we need carless drivers’. We hebben geen auto’s zonder bestuurder nodig, wel bestuurders zonder auto. Het zal u niet verbazen dat het fervente etsers zijn die deze bood- schap gretig verspreiden. De boutade is even spitsvondig als waar.

Zo’n zelfrijdende auto is nog altijd een auto. Ook die zal in de le staan. Zal parkeerplaats innemen. Garages nodig hebben. Is het dat wat we willen in de stad of het dorp van de toekomst? Onze ste- den vertonen nog vaak hun middeleeuws patroon. Ze zijn compact, hebben een fijnmazig, kronkelig stratenplan. Twee keer raden wie zich daar het vlotst beweegt. De fiets natuurlijk.

De fiets bestaat al heel lang maar geen enkel ander vehikel verdient meer de titel ‘vervoermiddel van de toekomst’. Vink maar af. Zero uitstoot? Check. Iedereen meer doen bewegen? Check. Nul geluids- overlast? Check. Goedkoop? Reken maar van check. Komt aardig in de buurt van wat er op het verlanglijstje staat van een leefbare woonplek, niet? Dit was min of meer mijn slot- conclusie nadat ik zes maan- den lang speciaal correspondent ‘de Fiets’ was voor mijn krant, De Standaard. Het was de eerste keer dat een Vlaamse medium zoiets deed. We hadden het gevoel dat er een momentum was, dat de door- braak (of de terugkeer, zal de historicus claimen) van de ets als dagelijks vervoermiddel op handen is.

Vele tekenen sterkten me in dat gevoel. De opmars van de (snelle) elektrisch fiets, de aanleg van fietsostrades, statistieken die aantonen dat er steeds meer mensen de tweewieler nemen naar het werk. Tegelijk was er de scepsis. Die zag ik bij vrienden en collega’s die het onderwerp niet ernstig namen en me meewarig de vraag stelden ‘of er daar nu zoveel over te vertellen valt’. (Jazeker, ik heb tot mijn spijt nog een pak onderwerpen onbehandeld moeten laten). Ik sprak ook nuchtere experts die de verwachtingen temperen met verhalen over de onwrikbare status van bedrijfswagens, over de zwakke

schakels in de keten-verplaatsingen of over bange ouders en achterbankkinderen. Maar het meeste wat me trof waren de talloze reacties van lezers. Meestal overtuigde fietsers. Of moet ik ze vechters tegen de bierkaai noemen? Zij die dagelijks de tegenwind trotseren. Letterlijk maar jam- mer genoeg ook te vaak figuurlijk. De slechte of afwezige infrastructuur, de onoplettende of ronduit agressieve autobestuurders, onwillige werkgevers, grillige verkeersregels. ‘Ik doe het, al ben ik telkens dankbaar dat ik het overleef,’ formuleerde een van hen het. Op straffe van dramatisch te klinken: het is goed dat deze dapperen er zijn.

Tom Ysebaert (1967) is journalist op de binnenlandredactie van De Standaard. Hij schrijft over uiteenlopende thema’s zoals onderwijs, milieu en mobiliteit. Van maart tot september 2017 was hij correspondent De Fiets: www.standaard.be/tag/correspondent-de-fiets

Meer fietsnieuws ...

UZ Brussel trapt speed pedelec project 365SNEL af

4 oktober 2018

Brussel door de bril van de fietser

4 september 2019

Doe mee aan de FietsTelweek 2018

9 augustus 2018

Voor 17,5 euro per maand, altijd een fiets....

10 april 2018

Congres publieke ruimte 12/03

4 maart 2019

Fiets mee voor het klimaat op 2/12!

12 november 2018

De Fietsersbond komt op voor alle fietsers.

11 april 2018

Fiets goedkoper door btw-verlaging?

4 april 2019

Fietsen zit de Vlaming in het bloed maar...

5 juni 2018

Bakfietsen, een deel van de oplossing voor het...

7 mei 2018

#4: Lente/zomer 2019

Duidelijk vragen & antwoorden:

Van fietsers, voor fietsers.

Meest gelezen

  • 1

    Vraag je gratis fietsplaatje aan!

  • 2

    Op weg met een fietsrouteplanner.

  • 3

    Nieuw fietsregistratiesysteem VELO-PASS

  • 4

    Nieuw fietscafé in Gent

  • 5

    Word jij al eens boos op de fiets?

Veelo Magazine

Veelo is het fietsersmagazine van Fietsersbond vzw. Deze website is het verlengstuk op het fysieke magazine ‘Veelo’.

Volg je ons al op Facebook?

Facebook

Partners

Samen met Vivocyclo, Bike to Work & Cycle Chic communiceren we over wat er leeft in fietsland Vlaanderen en Brussel.

  • Facebook

© 2019 - Veelo Magazine. Alle rechten voorbehouden. privacy & algemene voorwaarden Fietsersbond vzw Oude Graanmarkt 63, 1000 Brussel • tel.: 02 502 68 51 l Dit is Brandwerk.

met de steun van:

Cookie vermelding

Veelomag.be maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door op 'OK' te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.