De kalender van de verkeerscampagnes is voorspelbaar. Na de herfstvakantie start de ‘Helm op Fluo Top’-campagne waarbij fluo en helmen op weg naar school beloond worden. Dit jaar kwam er ook nog de ‘Zie me shinen’-campagne bij, om jongeren coole fluo te laten dragen. En vandaag vieren we met zijn allen de echte ‘fluo-dag’.
Maar liefst drie campagnes om kinderen en jongeren te stimuleren fluo te dragen en zo zichtbaarder te zijn in het verkeer. Want het wordt vroeger donker, en dan worden er meer kinderen het slachtoffer van een verkeersongeval.
Zichtbaar zijn, is altijd goed. Die zichtbaarheid is trouwens al lang wettelijk verplicht: goed werkende verlichting.Voor de Maar voor de Fietsersbond hebben dit soort campagnes en de hele fluo-tijd een onaangename bijwerking. Het is de fietser die zichtbaar moet zijn, het is de fietser die ervoor moet zorgen dat de automobilist hem kan zien.
De Fietsersbond pleit voor meer campagnes voor automobilisten, zoals het respecteren van de 1 meter afstand. Maar er moet vooral werk worden gemaakt van extra, veilige en kwalitatieve fietsinfrastructuur.
Lees hier het volledige opiniestuk.